MTBroutes.nl Overzicht van alle Nederlandse mountainbike routes

UHR-vignet 2020 vanaf 22 november verkrijgbaar

  • donderdag 21 november 2019

Vanaf 22 november is het vignet 2020 beschikbaar via de bekende verkooppunten bij fietsenzaken en horeca.

 

Het vignet 2020 is geldig vanaf 1 december 2019 tot en met 31 december 2020. De prijs is en blijft 7,50. Hiervoor kun je weer een heel jaar genieten van de negen mountainbikeroutes binnen het Nationaal Park tussen Hoge Vuursche en Rhenen.

UHR-vignet 2020 vanaf 22 november verkrijgbaar

 

Middels het vignet draag je bij aan de aanleg, onderhoud en beheer van de routes en aan de natuurontwikkeling rond de routes op de Utrechtse Heuvelrug.

 

Een actueel overzicht van de verkooppunten: Klik HIER
Meer lezen over het vignet: Website Utrechtse Heuvelrug of op onze pagina: MTB-vergunningen

 

**Je dient het vignet voor 1 februari 2020 in je bezit te hebben. Het vignet 2019 is dus nog geldig tot en met 31 januari 2020.**

Nieuw logo NTFU

  • donderdag 21 november 2019

Met trots presenteert de NTFU wielersportbond vandaag haar nieuwe logo. In 2016 introduceerden zij Fietssport.nl en kreeg Fietssport Magazine een make-over. Nu is de NTFU (Nederlandse Toerfiets Unie) aan de beurt.

 

Nieuw logo NTFU

 

Dankzij het nieuwe logo zijn NTFU en Fietssport duidelijk te herkennen en vormen ze één sterk team. Handig, want zo herken je ze in één oogopslag.

MTBroute Zeddam (Montferland) deels opnieuw op de schop

  • woensdag 20 november 2019

In het uiterste zuiden van de Achterhoek vind je tussen Didam en ‘s-Heerenberg de mountainbikeroute Zeddam, ook wel bekend als de Montferlandroute.

De route kent vooral uitdagingen in de vorm van het hoogteverschil dat de heuvelrug biedt. Door enkele upgrades in de voorbije jaren werden brede paden verruild voor smalle.
In de komende periode worden er opnieuw upgrades gedaan om de route veiliger én uitdagender te maken.

 

MTBroute Zeddam (Montferland) deels opnieuw op de schop

De route bestaat vooral uit bredere paden, met stevig, uitdagend klimwerk. De afdalingen zijn helaas wat minder uitdagend… of je moet de remkuilen onderaan als uitdagend zien. Die zijn een constante bron van werk voor de locale onderhousploegen. De afdalingen gaan namelijk veelal óók over brede paden en dan haaks op de hoogtelijnen. De snelheden liggen hoog, je raakt vrij abrupt je hoogtemeters weer kwijt, en onderaan wacht vaak een haakse bocht, met de genoemde kuilen als gevolg.

 

Daarbij worden veel paden óók gebruikt door wandelaars en ruiters. Je kan zelf al wel invullen dat die combinatie niet héél top is, voor elk van deze recreanten. Om die reden werden eerder al eens enkele kilometers over brede, rechte paden ingeruild voor specifiek aangelegde singletracks. Tot het einde van dit jaar wordt nog eens 6 tot 7 kilometer singletrack aangelegd. De totale lengte van de route blijft echter 26 kilometer.

 

Er worden dus delen van de route verlegd; vrijwel alle nieuw aan te leggen singletracks zullen naast de huidige route lopen. De focus bij deze upgrade ligt vooral op het drukken van de snelheid op de steilste stukken naar beneden. Door de toevoeging van méér slingerende singletracks wil men vervolgens óók meer uitdaging bieden aan bikers.

 

Het tracé van de nieuwe singletracks is uitgezet in overeenstemming met de boswachters van Stichting Huis Bergh en Natuurmonumenten, om er voor te zorgen dat kwetsbare natuur gemeden wordt. De route wordt onderhouden door vrijwilligers van Natuurmonumenten, TC de Liemers en RTC de Pedaleur. Extra handen zijn echter zeer welkom. Om de kosten verder te dekken is voor het gebruik van deze route óók het MTB-vignet van Natuurmonumenten nodig. Dat kun je overigens nú al online bestellen voor 2020.

Bron: Natuurmonumenten.nl en Velozine.nl