MTBroutes.nl Overzicht van alle Nederlandse mountainbike routes

Verlichting op je mountainbike – onzin of onmisbaar?

  • vrijdag 12 september 2025

Ik hoor je al denken: “Verlichting op een mountainbike? Ben je helemaal mal geworden?
En eerlijk gezegd: ik snap dat gevoel. Mountainbiken associeer je met bos, modder en uitdagende trails – en niet met lampjes en achterlichten. Toch merk ik dat, nu de dagen korter worden en het eerder donker is, verlichting ineens een stuk relevanter wordt.

Verlichting op je mountainbike – onzin of onmisbaar?

Want hoewel we allemaal weten dat je ’s avonds en ’s nachts niet in het bos mag komen (en dat wordt gelukkig door de meeste bikers netjes gerespecteerd – zie ook ons artikel Nightbiken niet toegestaan!), zijn er momenten waarop een lampje écht handig is.

 

Herkenbaar? Laatste lusje nét voor zonsondergang

Zelf maak ik me er regelmatig schuldig aan: na een lange dag wil ik nog één keer mijn thuisroute rijden. Dat lukt nét voor zonsondergang, maar de terugtocht over het fietspad of de weg richting huis wordt dan ineens een uitdaging. Je ziet minder, je wordt zelf slecht gezien door ander verkeer – en eerlijk gezegd voelt het gewoon minder veilig. Een goed achterlicht is dan geen luxe, maar een must.

 

Avondritten en georganiseerde tochten

Daarnaast zijn er steeds vaker georganiseerde tochten die (deels) in het donker plaatsvinden. Zo rijd ik dit najaar de toertocht Mountainbike Mania van de Tourbuffels in Hellendoorn. Een avondrit vol verrassende paadjes (niet over de vaste route) – alleen jammer mocht je ook willen meedoen; de inschrijving is alweer dicht vanwege de enorme belangstelling. Zo’n tocht zonder verlichting? Onmogelijk.

 

Klik op een afbeelding voor een vergroting

Mijn keuze: Lezyne Macro Drive & Saddle Ai Alert

Vorig jaar besloot ik de stap te maken en investeerde ik in een goede verlichtingsset van Lezyne:

  • Voorlicht: de Lezyne Macro Drive 1400, met een maximaal bereik van 1400 lumen. Dat geeft zoveel licht dat je ook bij hoge snelheid alles voor je helder ziet.
  • Achterlicht: de Lezyne Saddle Ai Alert 250, een klein lampje dat je onder je zadel monteert. Ondanks het formaat geeft het tot 250 lumen en – dit vind ik persoonlijk briljant – het heeft een remfunctie. Zodra je snelheid mindert, licht het extra fel op.

 

Een groot voordeel vind ik dat er voor het achterlicht een extra losse houder beschikbaar is. Ik heb die op mijn gravelbike gemonteerd, waardoor ik het lampje zó kan wisselen tussen mijn fietsen. Geen gedoe, gewoon met een kleine draai vast en rijden. Beide lampen laad je eenvoudig op met een USB-C kabeltje, ideaal in gebruik.

 

 

Conclusie: veiligheid wint het van de “looks”

Ik snap het nog steeds: een mountainbike met lampen oogt minder stoer. Maar geloof me: de voordelen – veiligheid, zichtbaarheid, flexibiliteit – wegen daar ruimschoots tegenop. Voor mij is verlichting geen “mal idee” meer, maar gewoon een vast onderdeel van mijn uitrusting zodra de dagen korter worden.

 

Dus: ga jij nog een avondrit rijden, of fiets je nét iets te lang door bij zonsondergang? Denk dan eens aan een goede set verlichting. Het maakt je rit niet alleen veiliger, maar vaak ook relaxter. En eerlijk gezegd… die remfunctie van mijn achterlicht vind ik stiekem ook gewoon gaaf. 😉