Je kunt de route starten bij:
Er is een GPS-track bestand beschikbaar.
De startcoördinaten zijn: N 52.90559, E 6.37183.
Op de grens van Zuidwest Drenthe en Zuidoost Friesland, ligt het Nationaal Park Drents-Friese Wold. Dit is één van de grootste natuurgebieden van Nederland met ruim 6000 hectare bos, heide, stuifzand.
De mountainbikeroute Diever-Hoogersmilde is speciaal gemaakt voor mountainbikers en gaat dan ook vooral over singletracks. Ondanks dat het hier om een vrij vlak gebied gaat vind je in de route verassend veel hoogteverschil. In 2024 is de route aangepast om in het bos een stiltegebied te creëren. Daarnaast zijn er in het bosgebied maatregelen genomen om het bos te ‘vernatten’ en de grondwaterstand te verhogen. Met de laatste aanpassingen is de route nu het grootste gedeelte van het jaar de route goed te fietsen. In combinatie met de routes in Appelscha kun je spreken van een behoorlijk intensieve uitdaging.
De routes zijn prima te rijden door iedere mountainbiker, al zal je als beginner misschien een keer van de fiets af moeten bij één van de steile klimmetjes.
Alle mountainbikeroutes van de Gemeente Westerveld zijn aan elkaar gekoppeld via verbindingsroutes. Deze worden aangeduid met een zwarte markering.
Recreatieschap Drenthe, 0521-593210
Onduidelijkheden in de route door het ontbreken van routeborden, kunnen worden doorgegeven aan het Recreatieschap Drenthe te Diever (0521-593210)
Reacties
Beoordeel routePrima rondje. Af en toe saaie brede paden
Mooi parcours
Prima route. Had een bui nodig. Samen gefietst met onze zoon van 8.
Opgestart bij P bosweg. Alles lag er prima bij en bewijzering was prima. Ons doel was om te bepalen hoe onze zoon deze route kan hebben tov route havelte, woldberg en staphorst.
Bijna een jaar niet geweest door de conditie waar het toen bij lag. Heel veel mulle zandpaden die met dit weer ook nog bijna onbegaanbaar worden. Er zitten nog een paar km singletrack in waarvan een paar stukken wel grandioos zijn, maar voor de rest vind ik het een erg matige route geworden (wat jammer is).
Voorlopig voor mij weer een lange skip, hooguit dat ik de highlights af en toe zal meepakken
Vorige week gereden.
Maar er zitten onnoemelijk veel zandwegen in momenteel (wordt in september allemaal beton fietspad heb ik met laten vertellen daar)
Verder vond ik de bewegwijzering ook niet allemaal je van het.
Ik kwam vanaf Appelscha, maar vond het totaal niet duidelijk aangegeven waar je de route op moet, paar x een (oude?) singletrack voorgefietst, maar hoorde blijkbaar niet meer bij de route….
Weet niet of het er allemaal beter op gaat worden daar….
Voor het eerst na de winterperiode weer eens gefietst, aangenaam verrast door het onderhoud. Nog wel work in progress maar Top, heb me echt vermaakt. Technische stukken gevolgd door snelle stukken, weg wijzers zijn perfect. Echt ondergewaardeerd.. voor mij een blijvertje de aankomende periode.
Gestart bij de P-Bosweg. Al vrij snel kom je op een nieuw stuk (ca. 5 km) over een nieuw aangelegde zandweg. Gelukkig daarna de mooie singletracks. De nieuwe route is wel ff wennen. Ook moeten er nog veel stukken ingereden worden. Ik hoop dat de route nog 'under construction' is en dat de saaiere stukken ook uitdagender gaan worden. De route staat bekend om zijn watergevoeligheid, plassen. modder etc.. Nu is het natuurlijk super droog. Geen mulle stukken. Leuke route. Ondergewaardeerd.
Echt leuke route geworden. Nog wel veel onderhoud op de route naar doet zeker niet onder van route Appelscha! Hulde aan de bouwers!
Het was al weer een tijdje terug dat ik hier gereden heb maar het blijft een mooie route met erg leuke stukken.
Als je over de helft bent zijn er wel wat minder interessante stukken en kom je meer brede zandpaden tegen. hopelijk wordt daar nog iets meer van gemaakt. Wat dat betreft is er niet veel veranderd, vroeger glibberde je door de modder en nu door het zand.
Veel brede paden waar (werk)voertuigen over heen gereden zijn en een paar plekken waar veel bomen zijn gekapt.
Tevens is er op meerdere plekken (geel) zand op de track gelegd. Hierdoor weinig grip, gebrek aan flow en ontstaan er veel (fiets)sporen.
Ook nog een gevaarlijk stuk met tegels/blokken die als oprit voor een heuveltje worden gebruikt... Deze steken nemelijk uit, maar dat zie je pas last minute.