Vandaag hebben we weer een nieuwe Route-Video toegevoegd.

routevideoEr is een route video toegevoegd van de route in: Windraak. 
De Route-Video's zijn vaak gemaakt door, of in samenwerking met vaste berijders van de route. Samen met de andere gegevens op deze site geven ze een nog betere indruk van een mountainbikeroute. Op deze manier is nog beter vooraf te bepalen voor welk type mountainbiker de route geschikt is.

Je vindt de Route-Video op de pagina met informatie over de route.

Heb jij ook een Route-Video gemaakt? Laat het ons weten! De redactie zal dan beoordelen of jouw Route-Video geschikt is voor publicatie.

routebouwenGROESBEEK - De mountainbikeroutes in het Rijk van Nijmegen worden stevig onder handen genomen. Ze worden uitdagender en beter van kwaliteit. Zo moet straks het grootste aaneengesloten netwerk van mountainbikeroutes in Nederland ontstaan.

Het plan voor de aanpak van de mountainbikeroutes komt van vier verenigingen uit het Rijk van Nijmegen, waaronder de Nijmeegse MTB-vereniging Licht Verzet. Alex Peters van die vereniging fietst graag in de bossen rondom Groesbeek. 'Het mooie van Groesbeek is het prachtige hoogteverschil.'

Peters wijst ook op de brede paden waar de mountainbiker eigenlijk een beetje van gruwt. 'De mountainbikeroutes in deze omgeving zijn ooit aangelegd als paden waar de natuurbeheerders met hun voertuigen overheen kunnen rijden. Later hebben ze er pas de functie van mountainbikeroute bij gekregen.' In de ogen van Peters en zijn mountainbike vrienden zijn de paden dan ook 'een beetje saai.'

Bekijk de reportage (tekst gaat verder onder de video)

De huidige mountainbiker komt wat dat betreft beter aan zijn trekken bij de Utrechtse Heuvelrug waar zogenoemde 'single track' paden liggen. Smalle paden met veel hoogteverschil, die veel slingeren. In de bossen rondom Groesbeek zoekt de mountainbiker tegenwoordig veelal zelf zijn uitdaging door eigen routes te kiezen. En dat is niet de bedoeling.

'Die M staat niet voor modder!'
Een andere reden om van de de route af te wijken is om de vele modderplassen te ontwijken. Alex Peters: 'Soms zegt die boswachter: waarom ga je niet door het water heen. Ja, mountainbiken: die M staat niet voor modder. Maar staat voor de mountain, de berg.' De paden moeten dus niet uitdagender, maar ook van betere kwaliteit worden gemaakt.

MTB Licht Verzet heeft samen met de andere verenigingen een plan opgesteld en ingediend bij de diverse betrokkenen. En met succes! De provincies Gelderland, Limburg en de gemeentes Mook& Middelaar, Nijmegen, Heumen en Berg en Dal steken samen maar liefst 120.000 euro in het project. Toerisme wethouder Sylvia Fleuren van Berg en Dal legt uit waarom. 'Voor ons is het belangrijk dat er veel mensen op af komen. Dat ze gebruik maken van alle andere mogelijkheden die onze gemeente en de regio te bieden heeft. Denk aan de horeca, misschien zelfs overnachtingen.'

De vrijwilligers van de verenigingen gaan zelf de routes aanleggen en onderhouden.

Bron: Omroep Gelderland

verbodenmtbersDe MTBroute Herpen in Noord-Brabant is op zaterdag 21 oktober vanaf 9 uur gedeeltelijk afgesloten.

Dit in verband met het jaarlijkse Halloween evenement. Het gaat om het gedeelte achter het Hoessenbosch theater tot aan de Konijnenberg. Ook aan de kant van de ingang van het theater is het afgesloten. (Dit hoort overigens niet tot de route). 

Haloween

routebouwenMountainbikevereniging Noordwest maakt zich al jaren sterk voor uitbreiding van het bestaande parkoers bij Bergen en Schoorl. Het klinkt tegenstrijdig, maar dit zal uiteindelijk leiden tot minder drukte in het bos, aldus voorzitter Erik Boschman.
Het 15 kilometer lange parkoers door het bos- en duingebied is populair: maandelijks rijden diverse MTB’ers er ongeveer 5000 rondjes. Het aantal mountainbikers valt overigens in het niet bij de totale bezoekersaantallen van het gebied. Daar recreëren jaarlijks ruim twee miljoen mensen. Die hebben weinig last van elkaar. Wandelaars, fietsers, ruiters en mountainbikers maken immers gebruik van aparte paden. Toch zijn er bezwaren tegen uitbreiding van het bestaande MTB-parkoers. Terwijl liefde voor de natuur en respect voor de recreant hoog in het vaandel staan bij de bijna 2.000 mountainbikers die zijn aangesloten bij MTB-Noordwest.

Verschillende recreanten
Schoorl 2017 3Boschman: “Mede door de duinbranden van enkele jaren geleden heeft het duingebied rond Schoorl een andere invulling gekregen. De westzijde is het meest gevoelig voor verstoring en daarom vooral bestemd voor rust, terwijl in het oostelijk deel dagrecreatie kon plaatsvinden. Daardoor moest een deel van de bestaande mountainbikeroute verplaatst worden. Afgelopen jaren is daarover veel overleg geweest tussen het bestuur van MTB Noordwest en Staatsbosbeheer, de eigenaar van het gebied. Beide partijen willen het parkoers uitbreiden. Want omdat er intensief gebruik van wordt gemaakt, is het soms druk op de route. Dat komt door het aantal rondjes dat de bikers afleggen. Een langere route zou die druk meer verdelen. In goed overleg met de beheerder en natuurorganisaties is besloten de route negen kilometer langer te maken. Die uitbreiding hebben de fietsers, onder toezicht van Staatsbosbeheer, voor een deel omkeerbaar aangelegd. Het nieuwe deel is nog niet in gebruik.”

Plannen aangepast
Schoorl 2017 1“Het totaal aantal bezoekers van het gebied is de laatste jaren fors toegenomen. Dat leidt op sommige dagen tot drukte op de aan- en afvoerwegen en langer zoeken naar een parkeerplek. Ook maken steeds meer mensen gebruik van het parkoers. Vandaar onze uitbreidingsplannen: fanatieke bikers zullen dan minder vaak het bestaande rondje meerdere malen afleggen, maar voor de langere route kiezen. De bezwaarmakers zijn deels omwonenden die bang zijn voor verstoring van de rust in het duingebied. Daarnaast is er een kleine groep die principieel vindt dat het bos niet gebruikt mag worden voor recreatieve doeleinden. Wij zijn van mening dat er een variant mogelijk is waarbij zowel recreant als natuur de ruimte krijgen. Daarover zijn onder andere enkele rechtszaken gevoerd, tot aan de Raad van State aan toe. Wij hopen dat er op korte termijn een definitief besluit volgt. Dan kan het nieuwe parkoers in gebruik worden genomen. Dat is met respect voor de natuur aangelegd. Daarbij is rekening is gehouden met zowel de aanwezige flora en fauna als de overige bezoekers. Er is eenrichtingsverkeer op de route en er zijn meerdere opstappunten. Bij de kruisingen met wandel- en fietspaden zijn voorzieningen getroffen, zoals extra bochten of wordt van natuurlijke verhogingen gebruik gemaakt waardoor de snelheid omlaag gaat. Overigens is op de huidige route in al die jaren geen enkel ongeluk gebeurd tussen MTB´ers en andere recreanten. Onze vrijwilligers onderhouden de route onder toezicht van Staatsbosbeheer en voeren periodiek controles uit. En passant zorgen we dat het bos en het parkoers schoon blijven. ”

Liefde voor de natuur
“Tegenstanders van de uitbreiding zien het liefst helemaal geen recreanten in het gebied. Zij vinden dat de rust terug moet keren. Die liefde voor de natuur en respect voor de omgeving delen wij met hen. Maar wij zijn van mening dat er plaats is voor zowel rustzoekers als actieve recreanten. Bewust gebruik door meerdere recreanten leidt tot meer draagvlak om de unieke natuur te beschermen en hoeft beslist niet te leiden tot overlast bij mens of dier. Die laatste zijn aan ons gewend dankzij de voorspelbare bewegingen van de bikers. Wat dat betreft zijn wandelaars met kinderen of honden veel minder voorspelbaar. Uitbreiding van het parkoers sluit bovendien aan op de hedendaagse ideeën over natuurbeheer en –behoud. Die gaan uit van ruimte voor verschillende activiteiten. Mountainbiken past bovendien in een gezonde levensstijl, het is een hedendaags voorbeeld van actieve natuurbeleving. Daar zijn we groot voorstander van. We hopen dan ook dat we binnenkort het nieuwe parkoers kunnen inwijden.”

Schoorl 2017 1

Volop ruimte en veel vertier
Het duingebied van Schoorl is een afwisselend gebied met open duinen, dichte bossen, natte vlakten en enkele heidevelden. Op sommige plekken stuift het zand en ontstaan spontaan nieuwe duintjes en kuilen. Duinbeheer stond jarenlang in het teken van kustbeveiliging. Duinvalleien en stuifkuilen werden vol zand gestort en vervolgens met helmgras beplant. Vandaag de dag kiest de duinbeheerder voor alternatieve beheersvormen met meer ruimte voor de natuur. De bezoekers maken dankbaar gebruik van de gemarkeerde wandelroutes of van plekken waar je kunt struinen (van het pad afwijken). Door het gebied loopt een ruiterroute van ruim veertig kilometer en een mountainbikeparkoers van vijftien kilometer. Dat parkoers is betaald én wordt onderhouden door de MTB’ers zelf onder toezicht van Staatsbosbeheer. Jaarlijks trekken de Schoorlse duinen meer dan twee miljoen bezoekers. Die komen niet alleen in de natuur, maar doen ook de omgeving aan. De lokale horeca, hotels en B&B’s en vele middenstanders varen daar wel bij.



Gratis MTB Magazine 

imbfreemagazine

Facebook 

Twitter 

#fc3424 #5835a1 #1975f2 #2fc86b #fcloc9 #eef12140 #200714072153