De route is in 2 richtingen gemarkeerd met houten palen met in het zwart het internationale MTB-teken (driehoek met daaronder 2 rondjes).
Je kunt de route starten bij:
- Parkeerplaats Recreatieterrein De Bergjes, de Van Weerden Poelmanweg, 3768 MN in Soest
- Parkeerplaats Recreatieterrein De kuil van Drakensteyn, Zevenlindenweg 9, 3749 AW in Lage Vuursche
Er is een GPS-track bestand beschikbaar.
De startcoördinaten zijn: N 52.137066, E 5.291848.
De routes zijn gelegen op de Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug. Na de Veluwe is de Heuvelrug het grootste bosgebied van Nederland. De vele heuvels zijn ontstaan in de ijstijd, meer dan 130.000 jaar geleden.
Het ijs stuwde zand en stenen op tot een langgerekte stuwwal van het Gooimeer bij Huizen tot de Grebbeberg bij Rhenen.
In de vroege middeleeuwen maakten de oorspronkelijke bossen plaats voor landbouw en vooral veeteelt. De heidevelden (het Leersumse veld) en de stuifzanden (de Soesterduinen) herinneren nog aan die tijd. Pas in de 19e en 20e eeuw kwam de grootschalige herbebossing op gang. In eerste instantie voor de houtproductie. Tegenwoordig komt de variatie in bomen, struiken en planten terug die hoort bij een gezond bos. In het terrein tref je grote hoogteverschillen aan van 8 t/m 69 meter boven NAP.
De verbindingsroute Baarn-Soest, met een lengte van 12 kilometer, is een verbindingsstuk van de route in Lage Vuursche. Hierdoor ontstaat een route met een totale lengte van ongeveer 34 kilometer. De route vereist een goede techniek en een redelijke conditie.
De verbindingsroute is de basis voor een mogelijke (toekomstige) verlenging richting Austerlitz, Zeist en Veenendaal/ Amerongen.
Staasbosbeheer Utrechtse Heuvelrug en VVV Soest (035-6012075)
Reacties
Beoordeel routeEerste en laatste keer Soest, parcours vrij saai en stuk gereden door landbouw voertuigen. De bordjes die de route aangeven zijn ook niet duidelijk.
Really bad. The initial park is nice with a couple jumps, but as soon as you cross the road, it's a lot of asphalt, no technical traits at all, just boring. The signs are also hard to find, as mentioned by others. There are only short traits of good MTB trails, nothing comparable to the excellent trails in the area
Leuke route, vond de bewegwijzering alleen niet echt goed. Kwam ook doordat de kleur van de borden leek op die van de paarderoutes. Verder waren er een paar grote plassen die heel diep waren en waar je niet om heen kon. Lekker gereden vooral het stuk in Soest is leuk!
Op dit moment licht de route er niet best bij inderdaad door bos werk stuk gereden
Maar ik vindt het een super stukje mtb
Ik fiets dit op mijn cyclocross
Inderdaad niet zo druk als op lage vuursche dat vind ik ook te druk
Ik hoop ook dat dit stuk mtb geen
Singel trek wordt die zijn er al zat
Zeer slecht aangegeven. Veel asfalt en verharde rechte paden. Het lijkt of deze "zwarte" route overgaat in de "groene" van Lage Vuursche maar dat wordt niet aangegeven op deze website. Veel onduidelijk dus. Niet aan te raden.
Prima verbindingsroute, bewegwijzering komt wat tekort waardoor je goed moet zoeken.
Route is sinds kort wel helemaal kapot gereden door zware voertuigen in het bos ten westen van de spoorlijn naar Baarn.
Dit mag geen mtb route heten eigenlijk. Het stuk tussen De Beaufortlaan en Doldersweg is wel te doen. Het stuk in het bos westelijk van Soest is totaal kapot gereden door zwaar materieel met rupsbanden. Ongelofelijk dat er een opdracht wordt verleend aan werklui en dat het wordt geaccepteerd dat ze dit zo achterlaten.
Van de gehele route waren er slechts kleine stukjes te berijden. Grote gedeeltes zijn helemaal kapot gereden door grote machines die over de paden hebben gereden. Alleen het laatste 'lusje' van t Soesterhoogt is leuk. Voor de rest zou ik adviseren deze route te vermijden.
Leuke route om op te warmen. Vanaf de bergjes is bewegwijzering ok. Maar na 8 km is deze helemaal verdwenen. Deze route gecombineerd met de rode en groene route rond lage vuursche.
Mis op diverse plekken goeie bewegwijzering en op sommige plaatsen staan de paaltjes op plekken waar je zo voorbij rijd.