De route is gemarkeerd met houten palen met in het blauw het internationale MTB-teken (driehoek met daaronder 2 rondjes).
Je kunt de route starten bij:
Er is een GPS-track bestand beschikbaar.
De startcoördinaten zijn: N 51.41, E 4.33978.
Het natuurgebied Grenspark Kalmthoutse Heide ligt aan weerszijden van de Belgisch-Nederlandse grens en omvat ongeveer 60 km². Toch voelt het gebied grenzeloos, eindeloos. Dat is misschien te danken aan de grote diversiteit in het landschap. Weidse, ongerepte landschappen van heide, vennen, duinen, bossen, weilanden en polder wisselen elkaar af.
Grenspark Kalmthoutse Heide maakt deel uit van het Natura-2000 netwerk dat in heel Europa de belangrijkste natuurgebieden op duurzame wijze beschermt.
De route Ossendrecht (Volksabdij) is gelegen in het natuurgebied Grenspark Kalmthoutse Heide. De route bestaat uit singletracks.
De route is eenvoudig te combineren met de andere routes op de Kalmthoutse Heide. De noordelijke verbindingsroute heeft een lengte van 27,2 kilometer. De zuidelijke verbindingsroute een lengte van 17,2 kilometer.
De geel aangeduide verbindingsroute maakt gebruik van openbare wegen en gedeelde wandel- en ruiterpaden. Houd daarom rekening met andere weggebruikers zoals wandelaars en ruiters.
Onderhoud en ontwikkelingen over de route zijn te volgen via Facebook.
In het Grenspark zijn kwalitatieve mountainbikeroutes aangelegd. Die vragen regelmatig onderhoud om de kwaliteit op peil te houden. Daarom is een digitaal vignet op naam op de singletracks verplicht. Door de bijdrage van de MTB-gebruikers, kunnen we samen met onze vrijwilligers de routes goed onderhouden.
Het vignet is verplicht en kun je aankopen via de website van Grenspark Kalmthoutse Heide. Het vignet is verplicht vanaf 18 jaar. Er is ook een mogelijkheid om een dagticket te kopen.
Reacties
Beoordeel routeWat een gave route is dit! Er zit een lekkere flow in, korte klimmetjes en snelle afdalingen. Wel is de route bij veel regen erg modderig. Dan kan je beter voor de rode, groene en paarse route kiezen. Die blijven dan beter begaanbaar.
Maar in de zomer is dit zeker een aanrader!
Toffe route om te rijden. Vee korte bochten en klimmetjes. Geen kilometer vreter, maar leuk om te combineren met andere routes in de omgeving. Wij hebben hem gecombineerd met Huijbergen. In totaal rond de 20km. Beide routes zijn de moeite waard.
Mooie route een dikke voldoende. Lekker veel slinger werk en veel korte klimmetjes. Vind het hier en daar wel vergelijkbaar met Dorst. Hier en daar wel dikke blubber maar dat hoort erbij.
Wat ik wel echt minder vind is het aangeven van de gele verbindingsroute. Daar snapte ik lokaal niks van het bord, je verwacht toch niet dat je achter het hek langs moet? Ik vond bij toeval de blauwe route. Pas met de kaart op deze site en kennis van de lokale situatie snap ik de verbindingsroute.
Veel bochten werk
Gisteren de groene, blauwe en rode route gedaan, in combi met de gele verbindingsroute (Paars zou zijn afgezet, dus niet geprobeerd). Alle drie de single tracks zijn leuke routes; duidelijk aangegeven, met voldoende snelheid en korte klimmetjes. Een dikke voldoende. De gele verbindingsroute is echter niet altijd duidelijk aangegeven. Ik had 'm gelukkig als GPX op telefoon, maar dit kan echt beter, zeker nu alles sinds 1 oktober vignet plichtig is.
Prachtige singletracks, veel sturen, vanuit stilstand korte heuveltjes.
Toch voldoende flow om lekker door te rijden. Aanwezigheid van jump, drop en een breed om even te herstellen. Heerlijk rondje zeker in combinatie met Huijbergen, Stoppelbergen en Wildernissen. Vind deze mooier dan Huijbergen omdat het meer single track is.
Gisteren vanaf de Volksabdij eerst via de bossen naar Paars en Groen gereden. Daar een stuk Moretusbos en Ravenhof meegepakt. Toen naar de tankgracht en de gele koppelroute tot ik bij Rood was. Terug om het af te leren Blauw gedaan. Alle vier de lussen zijn heel leuk. Persoonlijk vind ik die bij het Moretusbos het beste. De gele koppelroute (GPS?) vind ik een gemiste kans. Enkele verrassende stukken in Vlaanderen, maar meest lange rechte zandpaden en veel asfalt. Dat moet veel beter kunnen.
Door de regen was het veel meer glad(ga hem droog ook nog een keer rijden) en zal met droog veel makkelijker allemaal gaan. Verder was het wel een verrassende track vanwege dat ik er zonder oordeel in was gegaan. Omgeving was heel erg mooi om te zien.
Leuke route voor mij als beginner
Helaas daags na veel regen gereden waardoor flink nat op de gedeelde passages.
De singletracks zijn gewoon bijzonder prettig en leuk.