MTBroutes.nl Overzicht van alle Nederlandse mountainbike routes

Hoe voorkom je schade aan een track? Twee TIPS

  • dinsdag 18 mei 2021

Bij het rijden van de MTBroute zie je voor bochten of afdalingen vaak remkuilen. Ook uitgesleten kombochten zijn een ergernis, maar dit betekent ook veel werk voor de onderhoudsploegen. Steeds weer opnieuw en jij kunt dit voorkomen!

 

Hieronder twee TIPS van de coördinator van de MTBroute Lochem:

Hoe voorkom je schade aan een track? Twee TIPS

TIP 1 - VERKENNEN
Als je voor het eerst een route gaat rijden is het verstandig om de route de eerste keer rustig te verkennen. 
Op die manier kun je zien wat je te wachten staat, hoe bochten liggen, waar de makkelijke en moeilijke stukken liggen, hoe steil de hellingen zijn, waar je boomwortels kunt treffen, etc. Kortom waar je een volgende ronde moet opletten. 

 

TIP 2 - REMMEN
Op de 2 foto’s zie je remsporen (één lang remspoor en op de andere foto een aantal korte remsporen). Die ontstaan bijna altijd door rijders die alleen hun achterrem gebruiken. Het achterwiel blokkeert en zorgt zo voor (soms grote) slijtage van de track. Het is voor de vrijwilliger soms gewoon verdrietig om te zien dat een stuk route, dat net glad is gemaakt, door 1 onnodig slippende fietsers weer in de vernieling wordt gereden. Er wordt geregeld gezien dat fietser die bergaf afrijden de hand niet eens aan de voorrem hebben, maar alleen aan de achterrem!

 

Een mountainbike heeft 2 remmen en het is de bedoeling dat, als je moet remmen, je die BEIDEN gebruikt. Als je beide remmen met beleid gebruikt ga je écht niet over de kop, iets waar veel fietsers bang voor zijn.
Als je beide remmen gebruikt rem je harder en sta je dus ook sneller stil! Zorg er altijd voor dat BEIDE wielen blijven draaien, dan maakt je geen remsporen en blijft de track langer goed.

 

Voor de meeste fietsers is het geen onwil, maar onkunde. Nu je het bovenstaande hebt gelezen kun je er wat aan doen. Ga oefenen in het gebruik van beide remmen. Je mag vóór zelfs iets meer remkracht gebruiken als achter. Je zult zien dat je dan beter, sneller en dus ook veiliger zult remmen. 

 

Een bijkomend voordeel is dat er plotseling veel meer blije vrijwilligers op de tracks te zien zijn 😁

 

De uitdrukkingen: “slippen = slopen” en “remmen = angst” hebben beide een kern van waarheid…