MTBroutes.nl Overzicht van alle Nederlandse mountainbike routes

8 Tips: Mountainbiken in de winter

  • vrijdag 20 november 2020
Fietsen in de winter bij koud weer is veel fijner met de juiste warme kleding. Niemand zit immers te wachten op koude handen, tenen of andere lichaamsdelen.
Daarnaast is ook je zichtbaarheid tijdens de donkere maanden van groot belang. Daarom geven wij jou 8 tips om warmer te rijden in de kou en over hoe je je zichtbaarheid kunt vergroten.

 

1. (Thermo)Onderkleding

Goede thermo-onderkleding is essentieel als je warm wilt blijven tijdens het fietsen. Een gewoon katoenen shirt neemt het zweet op waardoor je snel afkoelt. Een thermoshirt zorgt ervoor dat het zweet weg kan en houdt tegelijk je lichaamswarmte vast. Thermoshirts zijn er in verschillende gradaties en prijzen. 

Klik HIER voor een overzicht van (Thermo)onderkleding

 

8 Tips: Mountainbiken in de winter

 

2. Lange broek
Als het echt kouder wordt is een korte broek met beenstukken niet meer voldoende en is het echt wel noodzakelijk om een lange fietsbroek te dragen. Er zijn fietsbroeken te koop met en zonder zeem. Koop je een fietsbroek zonder zeem dan trek je deze over je korte fietsbroek aan. De meeste lange fietsbroeken zijn goed te gebruiken bij temperaturen van 10 tot 0 graden. Voor extreem koud weer, denk aan temperaturen van -5 en kouder of omstandigheden met een gemene snijdende wind zijn er speciale winterfietsbroeken (met windstopper) verkrijgbaar. Er zijn ook speciale mountainbikewinterbroeken met een water- en winddicht bil/rugpand, zodat je bij opspattend water geen natte rug krijgt.

Klik HIER voor een overzicht van lange Winterbroeken

 

3. Bovenkleding (Fietsshirts en Fietsjacks)
Boven je thermoshirt draag je meestal een wielershirt met korte of lange mouwen. Afhankelijk van het weer kun je ook een gevoerd wielershirt met lange mouwen dragen. Of kun je kiezen voor een speciaal winterjack. Wat vooral belangrijk is: denk in laagjes! Dat zorgt namelijk voor een meer isolerende werking. De keuze voor een fietsjack is heel persoonlijk. Naast je persoonlijke voorkeur is de keuze ook afhankelijk van de mate van inspanning, intensiviteit, lengte en hoogteprofiel van je training.

Klik HIER voor een overzicht van Fietsshirts en Fietsjacks

 

4. Handen en voeten
Koude voeten kun je voorkomen door overschoenen te gebruiken. Overschoenen zorgen voor een extra water- en winddichte laag. Je kunt er ook voor kiezen om speciale winterschoenen aan te schaffen, deze zijn meestal ademend, waterdicht en lekker warm.

Door handschoenen te gebruiken voorkom je koude handen. Ze zijn er in verschillende soorten. Er zijn handschoenen voor het najaar, vaak lekker dun en van flexibel en soepel materiaal, maar niet al te warm. Winterhandschoenen zijn vaak stugger door het dikkere materiaal. 
Klik HIER voor een overzicht van Winterhandschoenen

Klik HIER voor een overzicht van Overschoenen

 

5. Hoofd, nek en gezicht
Om je hoofd warm te houden zijn er speciale helmmutsen te koop. Let wel op dat je hoofd niet te warm wordt. Om je hals en gezicht warm te houden kun je een  bandana gebruiken. Deze kun je bij kou over je mond trekken. Overigens is van deze bandana's ook eenvoudig een muts te maken.

Klik HIER voor een overzicht van Bandana's en Musten

 

6. Verlichting

De herfst- en wintermaanden zijn de donkere maanden. Als je dan toch naar buiten gaat, is het extra belangrijk dat je goed zichtbaar bent voor andere weggebruikers. Reflecterende panelen op je kleding en kleding in fluoriserende kleuren helpen daarbij. Daarnaast is het goed om verlichting op je fiets aan te brengen, ook al ga je overdag fietsen. 

Klik HIER voor een overzicht van verlichting(sets)

 

7. Eet en drink voldoende

Als het kouder is wil je nog weleens vergeten voldoende te drinken. Toch verlies je ook als het koud is vocht door zweten en ademen. Zorg ervoor dat je drinken niet te koud wordt zodat je lichaamstemperatuur op peil blijft. Eet daarbij ook voldoende, door de kou moet je lichaam extra aan het werk om het lichaam op te warmen en verbrand je extra veel calorieën.
Klik HIER voor een overzicht van diverse soorten Sportvoeding

 

8. Binnen trainen

En als het weer het helemaal niet meer toe laat om naar buiten te gaan kun je altijd nog binnen trainen. Met name het assortiment van de zogenaamde smart trainers met bijbehorende online training tools is behoorlijk aan het uitbreiden en ook steeds meer geschikt voor mountainbikers.
Klik HIER voor een overzicht van diverse Fietstrainers

 

We hopen dat je met bovenstaande tips klaar en voorbereid bent voor een training in de wintermaanden!