De route is gemarkeerd met palen met daarop in het blauw het internationale MTB-teken (driehoek met daaronder 2 rondjes). In het weekend is er een extra lus (6 kilometer) te rijden. Deze lus is gemarkeerd met een rode kleur.
Je kunt de route starten bij:
Er is een GPS-track bestand beschikbaar.
De startcoördinaten zijn: N 52.78437, E 6.22298.
De route ligt in de omgeving van Havelte en voert over terreinen van o.a. Defensie en Staatsbosbeheer. Havelte, ook wel "De parel van Drenthe" genoemd, ligt te midden van uitgestrekt bossen, heidevelden, zandverstuivingen en weidegebieden. In het plaatsje zelf vind je veel monumentale gebouwen, gerestaureerde Saskische boerderijen en een schaapskooi met kudde. Havelte is verder bekend om zijn twee hunebedden, de grafheuvels, het natuurreservaat Brandeveen en het schitterende Ooster- en Westerzand.
De route voert over de terreinen van o.a. Defensie (militaire oefenterreinen) en Staatsbosbeheer. Na enkele honderden meters over het asfalt, duik je een smalle singletrack op. Na een stukje langs de weilanden, voert de route je kilometers lang slingerend in het verlengde van een tankbaan. De singletrack is behoorlijk technisch en vraagt dus om goede stuurvaardigheden. Korte bochten worden afgewisseld met korte steile klimmetjes vragen. Na ongeveer 6 kilometer zijn er op een stuk open veld kunstmatig enkele bulten in het parcours gelegd. Na deze bulten rijd je weer verder langs de tankbaan. Je fietst dus grote delen over militair oefenterrein. Toch hoef je geen vrees te hebben voor militaire voertuigen. De route loopt namelijk rond het oefenterrein. Je moet hier echter zeker niet van de route afwijken. In het laatste deel van het traject zijn nog enkele pittige klimmetjes te vinden.
In het weekend, als het oefenterrein niet wordt gebruikt, bestaat de mogelijkheid om een extra lus van 6 kilometer toe te voegen aan de normale 16 kilometer lange route. Deze lus begint na ongeveer 5,5 kilometer vanaf de start. Deze rode route gaat door het middelste gedeelte van het oefenterrein. Defensie oefent hier doordeweeks en is daarom niet toegankelijk. Als de je tankbaan hebt overgestoken kom je in het binnenterrein en vind je naast singletracks ook een aantal korte steile klimmetjes en afdalingen. Na ongeveer 6 kilometer kom je weer op de blauwe route.
Alle mountainbikeroutes van de Gemeente Westerveld zijn aan elkaar gekoppeld via verbindingsroutes. Deze worden aangeduid met een zwarte markering.
Arjan Otter (06-42851618)
Onduidelijkheden in de route door het ontbreken van routeborden, kunnen worden doorgegeven aan het Recreatieschap Drenthe (0521-593210)
Reacties
Beoordeel routeZeer aangename verrassing. Nagenoeg droog en vrijwel geheel droog. Erg leuke stukken, met het militaire terrein als absoluut hoogtepunt. Best nog wat uitdagende klimmetjes. Gereden met 2 zoons van 6 en 7. Geschikt dus voor - wel iets gevorderde - kinderen.
Groot verschil tussen de verschillende segmenten in de route. Een superleuk stuk die me deed denken aan de routes op de Veluwe, werd afgewisseld met enkele saaie stukken en veel van hetzelfde. Na 2 weken droogte goed te doen, slechts enkele modderstukken.
Vandaag naar lange tijd weer op de mtb mooi zonnig weer viel niet tegen het meeste van de route was droog extra lus gedaan rood halve wegen rood was een meertje ontstaan. Omgekeerd en een stukje over het zand waar defensie rijd met tanks kon daarna de route vervolgen. Voor de rest prima te doen.
Route is nog nat, maar niet te nat. Je moet 2 keer van de fiets en door het boslopen.
Was verbazingwekkend droog. Natuurlijk enkele lassen, maar dat moet ook om deze tijd.
Lekker gefietst, ondanks vele regen gisteren was het wel nat maar goed te doen, lekker spetteren. Top route
zonnig
mooie omgeving, redelijke route
Al weer een tijdje geleden dat ik hier was. Meestal Appelscha, Vledder, Ruinen en Punthorst. Steenwijk en Havelte niet mijn favoriete tracks mede door het onderhoud. Lag er vandaag boven verwachting goed bij. Nu nog de bewegwijzering bijwerken dan kunnen nieuwe fietsers de weg ook vinden.
De mooiste route van drie Havelte routes. Het begin is saai (veel rechte stukken). Het einde is het mooist (redelijk gebruik gemaakt van de hoogteverschillen). De route is goed onderhouden, complimenten hiervoor.
Tip voor de bouwers: Optie 1. Maak het saaie eerste deel leuker (meer jumps en leuke kombochten). Optie 2: Verander (een deel van) het parcours en maak een volledig parcours in het gebied met de hoogteverschillen (bij Havelterberg). Dan krijg je een echt mooi parcours!