De route is gemarkeerd met palen met in het zwart (Wechelerveld) en rood (Oostermaat) het internationale MTB-teken (driehoek met daaronder 2 rondjes).
Je kunt de route starten bij:
Er is een GPS-track bestand beschikbaar.
De startcoördinaten zijn: N 52.266997, E 6.212386.
De routes in Deventer maken deel uit van het Mountainbike Netwerk Salland.
Het Wechelerveld is een voormalig militair oefenterrein ook wel exercitieveld genoemd. Het bestaat uit ongeveer 50 hectare bos met een centraal gelegen versnipperd heideveld. Het is een van de laatste heiderestanten rond Deventer. Om de heide meer ruimte te geven worden bomen gekapt, dichtgegroeide plekken vrijgemaakt en verschillende heideveldjes met elkaar verbonden.
Via verbindingsroutes worden deze routes verbonden met de mountainbikeroutes op de Sallandse Heuvelrug, de Veluwe en de Achterhoek.
De mountainbikeroute Deventer bestaat uit drie lussen. De korte lus (Wechelerveld) heeft een lengte van 4 kilometer.
Deze lus bevat uitdagende bochtjes, zandbultjes, boomstronken en andere natuurlijke obstakels.
Na deze korte lus kan de route vervolgd worden door een 30 kilometer (Oostermaet) lange lus. Deze lus voert je verder over Spijkvoorde, landgoed De Bannink, de Kiekenbelt, het Oostermaat en de Zandbelt. De route loopt via zandwegen en oude enken door het oudste bosgebied van deze omgeving en bevat uitdagende stukken singletrack. Lus 3 (Oostermaet 2.2) is 16 kilometer.
Deze route maakt deel uit van het Mountainbike netwerk Salland
Het Mountainbike netwerk Salland bestaat uit de volgende routes:
- Deventer - Wechelerveld route (4 kilometer)
- Deventer - Oostermaet route (30 kilometer)
- Boskamp - IJsselland route (35 kilometer)
- Heeten - Salland route (34 kilometer)
Voor deze route is geen vignet verplicht, echter wordt een (jaarlijkse) vrijwillige bijdrage zeer op prijs gesteld. Van de opbrengst kan de route onderhouden worden. De onderhoudsgroep(en) bestaan volledig uit vrijwilligers, rijders zoals jij. Wil je ook af en toe meehelpen? Meld je dan aan.
Klik op het vignet en je wordt door gelinkt naar de donatiepagina.
Reacties
Beoordeel routeRegelmatig liet de bewegwijzering te wensen over. Verder een leuke, weinig uitdagende route, In een schitterende omgeving.
Ga het zeker nog eens proberen.
Waren de weg sl na 9 km kwijt. Bewegwijzering slecht. Zinde navi niet te fietsen.
Route was niet al te zwaar of technisch. Er zitten leuke singletracks in de route, ook op het industrieterrein. Wel veel verbindingswegen tussen de tracks. Met name op het industrieterrein was de bewegwijzering niet altijd even duidelijk. Was soms echt zoeken.
De route is het geheel is goed te doen, geeft weinig uitdaging. Met de nieuwe lus zitten er technisch pittige stukken in, die gevoelsmatig niet helemaal aansluiten bij de rest van de route. Het contrast is soms erg groot, waardoor ik niet helemaal in een fijne flow kon komen. Wel top dat de nieuwe lus is aangelegd, want er zit echt veel moois tussen.
Route gaat hard achteruit. Voorheen alleen een track specifiek net wortels. Nu kun je door alle kuilen en wortels over de hele route amper meer in je zadel blijven zitten. Flow is er hierdoor uit. Erg jammer. Blijkbaar is de aanleg van 2.2 behoorlijk ten koste gegaan van het onderhoud van de eens zo heerlijke tracks.
Leuke afwisselende route , alleen jammer dat er nog al wat mankeerde aan de bewegwijzering
Aardige route maar verwacht niet teveel. Lange stukken asfalt. Bewegwijzering was soms wat lastig vanwege hoog gras. Veruit leukste stuk is de extra lus van 2km.
Ontzettend afwisselende route door stad, park en bos.
Ondanks de lange stukken over zandpaden en asfalt, hebben de parcoursbouwers er iets heel erg moois van kunnen maken. Ik zelf heb de volledige route inclusief Oostermaat 2,2 gereden. Dat is route R+.
Helaas was het bij Douwelerskolk Deventer en diverse punten in Bathmen/Lettele erg goed zoeken hoe de route loopt vanwege missende bewegwijzering. Advies is om de GPX te downloaden en op je computer te zetten.
Leuke route. Vergeet niet te remmen
Veel zoek werk naar de bewegwijzering..
Veel lange rechte stukken over de weg..
Begin en eind is leuk alles daar tussen is niet wat..